Wagenwerkplaats:
Foto 1: Wagenwerkplaats (ca. 1955)
Foto 2: Wagenwerkplaats, electrische centrale (ca. 1924).
Foto 3: Wagenwerkplaats, draaijerij (ca. 1924).
Foto 4: Wagenwerkplaats, traverseerinrichting (ca. 1924).
Foto 5: Wagenwerkplaats (ca. 1925).
In de laatste jaren van de 19e eeuw groeit het spoorvervoer explosief. De Staatsspoorwegen zochten daarop een plaats om een werkplaats voor goederenmaterieel te bouwen in het zuiden van Nederland. De keus viel daarbij op Blerick. De werkplaats werd gevestigd tussen de spoorlijnen Nijmegen - Venlo en Eindhoven - Venlo. De werkplaats is te bereiken via een stamlijn vanaf het station van Blerick. De bouw van de werkplaats begon in 18. Het gebouw is gebouwd in de bouwstijl van het Traditionalisme.
De werkplaats bestaat uit een loods met sheddaken. Om de sheddaken te ondersteunen, zijn in de loods gietijzeren kolommen. De gebouwen zijn opgetrokken uit bakstenen. In de gevels zijn hoge, rondboogvormige vensteropeningen met kozijnen van gietijzer. Om de loods te kunnen betreden, zijn aan de spoorzijde segmentboogvormige, houten poorten als deuren ingehangen. Aan de rechterzijde van de voorgevel is een aanbouw met plat dak, waarin de kantoren zijn gevestigd.
Op 1 maart 1889 wordt de werkplaats geopend en fungeert als centrale werkplaats voor goederenmaterieel in Zuid-Nederland. In de werkplaats worden reparaties en revisies uitgevoerd. Ook het brandweermaterieel van de spoorwegen vond onderdak in de hallen van de wagenwerkplaats. In de werkplaats waren bankwerkers, schilders, smeden en timmerlieden aan het werk. In de eerste jaren was dit allemaal handwerk en na verloop van tijd kwamen er machines in de werkplaats waarmee het werk werd vergemakkelijkt. Voor de verlichting werd gebruik gemaakt van een olie-gasfabriek op het terrein.
Na de Tweede Wereldoorlog komen er meer en zwaardere machines in de werkplaats, waarmee het werk verricht. Hierdoor kon het tempo omhoog tot 20 à 25 wagons die per dag konden worden hersteld en/of gereviseerd. In 1951 wordt deel van de activiteiten overgeplaatst naar de Hoofdwerkplaats Amersfoort. Door de afname van het goederenvervoer, werd de centrale werkplaats in Blerick gesloten.
SOUNDUPLOAD_DIR_MP3PL
Datering foto | ca. 1924 - 1955 |
---|---|
Fotograaf | Onbekend |
Collectiehouder | Spoorwegmuseum |
Plaats | Blerick |
Straat | Sint Annaweg |
Categorieën |
In de kaart zijn verschillende functies beschikbaar.
Voor toetsenbord bediening dient u de kaart te activeren middels de tab toets (als de kaart actief is vertoont deze een focus ring).
Het kan zijn dat een aantal van deze functies niet beschikbaar is gesteld door de auteur van de pagina of de beheerder.
id | symbool | latitude | longitude | beschrijving |
---|---|---|---|---|
1 | 51.3776616º | 6.14616558º | Wagenwerkplaats NS |
Bovenstaande locatie staat niet op de overzichtskaart.