Elly Soree

Elly Soree:

Elly brengt de gidsengroet, van gidsengroep Ralindes van de Antoniusparochie. Hun motto was “Gidsen, wees bereid”.

Geschiedenis Gidsen Ralindes:
Begin mei 1946 werd er vanuit de afdeling vrouwelijke jeugd van de Katholieke Actie gestart met een groep gidsen onder de naam Ralindes. Hun motto was ‘Gidsen, wees bereid.’

Op 24 mei was er een ouderavond, waar het hele gidsenprogramma uiteen werd gezet. De vereniging bestond uit vijf kringen en de leiding was in handen van guido’s en kapi’s.Tijdens de lentekermis op 10,11 en 12 mei 1947 verkochten de gidsen loten voor de grote loterij a raison van ƒ 0,25. Deze fancy fair werd gehouden ten bate van de nieuwe noodkerk. Aanvankelijk hadden zij hun clublokaal in het jeugdhuis. Op 22 november 1949 konden de gidsen hun activiteiten voortaan op de bovenverdieping van het vroegere raadhuis aan het Antoniusplein houden.

Erg lang hebben zij deze ruimte niet kunnen gebruiken, want op 8 juni 1951 werd hun door de gemeente Venlo de huur opgezegd. De gidsen werden vervolgens gehuisvest in een gedeelte van de fabriek van de firma Gommans-van deVinne aan de Moeskampstraat. En daarna weer in het jeugdhuis. De gidsen ontplooiden allerlei activiteiten, onder andere spel-middagen en deelnemen aan kampeereve-nementen. Daarnaast hadden de gidsen een eigen cluborgaan ‘Klimop’ geheten, waarin het verenigingsnieuws werd vermeld.

(Bron: Een levende parochie - Jacq Grubben)

Datering foto tussen 1963 en 1964
Collectiehouder Elly Holten-Soree