Verenigingen

Het ontstaan van verenigingen

Er was altijd een groot feest in de buurt als een echtpaar een Gouden Bruiloft vierde. Er werd een comité opgericht, de straat versierd en men trok in processie met bruidjes naar de kerk. Dit gebeurde ook bij een neomist als de Eerste Mis door een jonge priester werd opgedragen.

De andere buurtverenigingen zijn na de 2de Wereldoorlog ontstaan uit ellende. De ellende van het laatste oorlogsjaar met zijn bombardementen. De mensen uit de buurt hielpen elkaar onderling met het graven van schuilkelders, waar ze 's nachts samenbleven, en bij het herstellen van schade aan gebombardeerde huizen. Zo zijn de buurtverengingen ontstaan. In de Wieën, Horsterweg, Blariacum, Onderlinge Hulp in de Pepijnstraat en de Kaezelkoel.

De oudste buurtvereniging van Blerick is 'Blercke', die in 1932 is opgericht aan de Baarlosestraat.

Bron: hk Blariacum (2020)

N​ A M S O

• infotheek/verenigingen.txt