Gidsen St. Ralindes

Gidsen St. Ralindes:

Marian Ge Testroote verteld (gids geweest van ca. 1966 t/m 1971):
In de Antoniuskerk werden we (Gidsen St. Ralindes) tijdens een (kerk)dienst geïnstalleerd, en waar wij beloofden om een goede gids te zijn. Ons clublokaal lag in de Steegstraat, tegenover het vroegere volkshuis Tivoli, waar voorheen de Coöperatie (supermarkt) had gezeten. Wij zaten altijd op de 1e etage van het pand, waar we dan vooral spellen speelden en/of knutselden. Als we naar buiten gingen waren het vaker speurtochten.

Op kamp gingen veelal met de fiets, soms met de auto, bijvoorbeeld naar Swalmen of Broekhuizenvorst. In Broekhuizenvorst was ons kamp bij de familie Metsemakers op de Nachtegaalstraat, niet in tenten maar in de koeienstal.

De leiding van onze club werd aangesproken met “Capi”, “Guido”, “Adjuto” of “Squeril”. Een lied wat me trouwens altijd is bijgebleven en wat we allemaal voluit meezongen was: “Tango - Tango, unnieja - unneja, o' ale - o' ake, malibamba ole”.

Annie Notermans zong altijd:
Gouden Zonne.
“Gouden zonne jij met je dav'rende stralende kracht,
altijd en eeuwig schijn je in glansrijke pracht,
dreigen duistere wolken toch blijf je trouw aan je lichtende plicht,
hoog boven leed en vreugde schijn je en geef je ons licht”.

Datering foto tussen 1950 en 1960
Collectiehouder Jacq Sanders