Atletiek Vereniging Blerick

Atletiek Vereniging Blerick:

Al in 1900 werden in Venlo atletiekwedstrijden georganiseerd door gymnastiekverenigingen. In 1919 sloot ’t Tweede uit Blerick zich aan bij de in dat jaar opgerichte Nederlandse Atletiek Unie. Op 3 maart 1922 richtte (de latere Overste) F.B.D. van de Ven in Venlo de Limburgse Atletiekbond op, Rood-Wit genaamd. Kort voor de Tweede Wereldoorlog ging deze club mede door de moeilijke omstandigheden ter ziele.

In 1943 werd (als onderafdeling van voetbalclub SBV Blerick) onder meer door Wim Verhoeckx een nieuwe atletiekvereniging opgericht: Atletiek Vereniging Blerick (AVB).

In 1953 werd AVB zelfstandig onder de naam Festina, verwijzend naar het eerste woord in de wapenspreuk van de stad Venlo: “Festina lente cauta fac omniae mente” (dwz. “haast u langzaam, doe alles behoedzaam”). Bekende Festina-atleten vanaf de jaren vijftig waren o.a. de broers Arie en Leen Verbaan en Antoon Jonkers.
(Bron: website Orion Venlo)

Datering foto circa 1945
Collectiehouder Jan Titulaer