Joekskapellen

Merijntje Gijzen's Hermenieke is de oudste Blerickse Joekskapel. Het fenomeen joekskapel is pas in het begin zeventiger jaren ontstaan. Merijntje Gijzens hermenieke is in 1973 opgericht door Joep Duckers naar het voorbeeld van de Maastrichtse Zaate hermeniekes. De oprichters noemden hun joekskapel, wat meer een vriendenclub was dan een muziekgezeldschap, naar de toen populaire televisieserie.

In 1979 werd Merijntje Gijzen onderscheiden met de “Golde Waerbörstel”, een onderscheiding die wordt toegekend aan Blerickenaren of verenigingen, die op een “waerbörstellikke” (tegendraadse) manier verdienstelijk hebben gemaakt voor de gemeenschap. Enkele leden van de joekskapel namen in 1988 bij het 15 jarig bestaan het initiatief om een revue in Blerick nieuw leven in te blazen. Sindsdien zijn drie revues opgevoerd. In 1993 werd het 20 jarig jubileum gevierd onder meer met het uitbrengen van het boekje: Merijntje Gijzen “een levende legende”.

Tevens werd een boekwerk uitgegeven van een Historische Blerickse Kroegentocht. De Nachravers willen hiermee de plaats van de Joekskapellen in de culturele samenleving symboliseren.

Namen van de muziekkapellen op het monument:

• Hötje Lauk
  • Zutjes Aan
  • Neet Verkierd
  • Aom Zat

Bron: hk Blariacum (2020)

Het Joekskepellen Monument bij het Raodhoes

Ger van Weerdt, 2022/09/03 12:45
Ik zeen AOM ZAT en Gaer Gedaon neet der beej det ware de eerste in blierick
hk Blariacum, Ron Beijaard, 2022/09/21 11:55
De joekskapel 'Oam Zat' staat vermeld en wel als laatste in de kolom.
H᠎ J​ Y​ Q G

• infotheek/joekskapellen.txt