Gidsengroep St. Ralindes Antoniusparochie

Gidsengroep St. Ralindes Antoniusparochie:

Scouting, waarvan de leden ook scouts genoemd worden, is een in 1907 door Robert Baden-Powell opgerichte internationale jeugdorganisatie.
Er werd o.a. nog in de jaren '50 onderscheid gemaakt tussen verkenners en gidsen. Dit zijn respectievelijk de jongens- en meisjesverenigingen. De activiteiten waren/zijn vaak min of meer hetzelfde. Op het gebied van de vrouwelijke jeugdbeweging streefde de kerk in Nederland een eenheid na, die voor de leeftijdsgroep van 12 tot 17/18 reeds kort na afloop van de oorlog gestalte kreeg.

Het begin van de St. Ralindesgroep:
De exacte oprichtingsdatum van de gidsengroep uit de Sint-Antoniusparochie in Blerick is niet bekend, maar ze is kort na de Bevrijding (5 mei 1945) ontstaan. Kapelaan Timmermans heeft aan de wieg van de groep gestaan en was de eerste aalmoezenier.

Datering foto tussen 1947 en 1955
Fotograaf Onbekend