Antoniusfeesten

Antoniusfeesten:

Veel aandacht verwierven de Antonius-eeuwfeesten in 1931. Hier een foto bij het opstellen van de maagden (Blerickse meisjes) in smetteloos wit, met palmtakken, waarmee zij de processie luister zullen gaan bijzetten. Verzamelplaats is hier het plein voor de riante (oude) Antoniuskerk, die in 1898 voor ruim f 100.000,— (ja, u leest goed !) gebouwd werd. Rechts de bekende directeur-organist Sjang Beunen.
Op de achtergrond de Antoniuslaan.

Antoniusfeesten 1931 # Toelichting

In de tijd van het Rijke Roomse Leven werden er in het katholieke Zuiden, dus ook in Blerick, met grote regelmaat processies gehouden. Het jaar 1931 was in dit verband echter bijzonder. Het was toen 700 jaar geleden dat Antonius van Padua was overleden. Omdat in Blerick rond 1900 een zogenoemde Geloftekerk van deze heilige was gebouwd, werd dit zevende eeuwfeest daar groots gevierd. Een comité van vooraanstaande personen waaronder L. Schrijnen (bisschop van Roermond), L.A. van Oppen (deken van Venlo), G. Coenegracht (burgemeester van Maasbree) en de toenmalige pastoor W.J. Rieter trof alle voorbereidingen.
Acht dagen lang (13 juni - 21 juni) vonden er religieuze plechtigheden en festiviteiten plaats. Gedurende die hele week trokken er processies door de straten. Op 14 en 21 juni, de beide zondagen, waren die processies vermoedelijk de grootste die ooit in Blerick plaatsvonden. De schooljeugd en vrijwel alle verenigingen namen deel. Grote groepen Maagden en Bruidjes liepen mee in de processie. Ook waren er verschillende praalwagens waarop het leven van de heilige Antonius werd uitgebeeld. Duizenden mensen kwamen naar Blerick om de processie te bewonderen.

Datering foto circa 1931
Collectiehouder Jacq Grubben