Gymnastiekvereniging Olympia

Gymnastiekvereniging Olympia:

De foto is genomen in het Belgische Charleroi.

Gymnastiekvereniging Olympia werd op 3 mei 1903 opgericht en was aanvankelijk ook een schermvereniging. De schermafdeling ging echter binnen tien jaar ter ziele. Daarentegen deed de gymnastiekafdeling het goed. Al een half jaar na de oprichting werd een grootse uitvoering gegeven. Bij het tienjarig bestaan organiseerde de club een bondsfeest, waaraan ook buitenlanders meededen.

Een bekende Olympia-naam was die van Sjeng Deckers. Hij kwam in 1925 op achttienjarige leeftijd in het bestuur en bleef daar meer dan veertig jaar deel van uitmaken, waaronder 25 jaar als voorzitter. Rond 1925 begon Olympia aan een bloeiperiode die lange tijd aanhield. In 1929 besloot het bestuur de eigen optochten wat op te vrolijken en richtte een trommel- en hoornblazerskorps op. Een niet zo vreemd verschijnsel, want het showelement speelde destijds een belangrijke rol in de turnsport. Het korps bleef overigens niet lang bestaan. Van het begin van de jaren dertig tot 1940 beschikte Olympia over een eigen oefenterrein en speeltuin op de hoek van de Baarlosestraat-Molenbossen. De eerste damesleden werden in 1936 gerecruteerd uit de RK Jeugdbeweging. Na de Tweede Wereldoorlog vormde het katholieke Olympia samen met het neutrale DOS enige tijd de gymnastiekafdeling van SVB.

Na een ruzie kwam daar een eind aan. Toch was er ook na de Tweede Wereldoorlog sprake van voorspoedige jaren. In vrijwel elk gezin was in de jaren vijftig wel iemand lid van de gymnastiekvereniging. Ze behoorde in die tijd dan ook tot de grootste clubs van Blerick. Toppers uit deze bloeiperiode waren Elly Walraven en Vic Holten. De laatste werd in drie opeenvolgende jaren (1964, 1965 en 1966) Nederlands kampioen, terwijl Elly Walraven die titel in 1961 bemachtigde. Ook werd Olympia een keer kampioen met de damesploeg. Een belangrijk man achter die successen was Harry Hermans, die van 1950 tot 1976 trainer was van de club. Na de jaren zeventig ging het wat minder met de prestaties, maar de vereniging bleef desondanks bloeien. Bij het 90-jarig bestaan in 1993 had de club alleen al 400 jeugdleden. Daar kwamen nog eens recreatiegroepen voor dames en vijftig plussers en een veteranenafdeling bij. De vereniging beschikte ook over een eigen joekskapel, nl. Aom Zat. (Bron: Blerickclopedie).

Datering foto circa 1910
Fotograaf Onbekend