Begrafenis oorlogsslachtoffers

Begrafenis oorlogsslachtoffers:

Fot 1: Op de achtergrond van de tweede foto staan de leden van de Blerickse luchtbeschermingsdienst. Het hoog gebouw links is bakkerij Mooren, daarnaast de hoek met de Steeghstraat.

Foto 4: Tekst.
Slachtoffers van 20 Dec begraven
Onder enorme belangstelling vond Donderdag de plechtige begrafenis plaats, van de slachtoffers, die bij den ramp op Zondag 20 Dec. het leven lieten. In het Volkshuis waren de lijken opgebaard en van daaruit begaf de droeve stoet zich via Steegstraat, Maasbreeschestraat en Pontanusstraat kerkwaarts, voorop liep een groote schare priesters o.w. Mgr. Dr. Lemmens, Bisschop van Roermond. Dan volgden de verschillende slachtoffers met hun familieleden, waarachter tal van autoriteiten zich aansloten. We merkten op Graaf de Marchant d*Ansembourg, commissaris der provincie, een vertegenwoordiger van binnenlandsche zaken, de burgemeester mr. J. Zanders, wethouder Grubben, secretaris Thielen en vertegenwoordigers van de Duitsche weermacht.
Hierachter volgde de buurtvereeniging „Ons Belang”, de gemeentelijke luchtbeschermingsdienst met alle blokdiensten van Blerick, deputaties van de Teehnische Noodhulp, Ambachtsschool, meisjesschool enz.
In de kerk werd de plechtige lijkdienst opgedragen door de parochie-geestelijkheid. De groote St. Antoniuskerk was voor deze gelegenheid bijna te klein. Pastoor Dohmen droeg de H. Mis op, geassisteerd door kapelaan Brekelmans en rector Hel, waarbij kapelaan Janssen als presbyter fungeerde. Na afloop van de H. Mis werd de absoute verricht door Mgr. Dr. G. Lemmens. Aan de geopende groeven werd nog het woord gevoerd door den commissaris der provincie, die zijn deelneming met het droeve lot der getroffenen betuigde.

Datering foto 24-12-1942
Collectiehouder Frits Peeters
Wijk Blerick-Centrum
Straat Maasbreesestraat
Rubriek → Subrubriek Mensen → Religie

In de kaart zijn verschillende functies beschikbaar.

muis/vinger bediening
  • verschuiven door met de muis de kaart vast te pakken kunt u deze verschuiven
  • overzichtskaart met het + knopje rechts onderin de kaart kunt u een overzichtskaart uitvouwen
  • in- en uitzoomen door op de + en - knoppen links bovenin de kaart kunt u meer of minder detail in de kaart bekijken
  • thema's aan- of uitzetten na op het ≡ ikoon te klikken aan de rechterkant van de kaart krijgt u een overzicht van de beschikbare kaarten en thema's, u kunt hier een selectie maken.
  • informatie opvragen in de kaart kunnen zich elementen bevinden die meer informatie dragen, door erop te klikken kunt u deze opvragen
  • volledig scherm weergave met behulp van de ✈ knop kan de kaart worden gemaximaliseerd, gebruik de ✕ knop om weer terug te gaan naar pagina weergave.
toetsenbord bediening

Voor toetsenbord bediening dient u de kaart te activeren middels de tab toets (als de kaart actief is vertoont deze een focus ring).

• verschuiven met behulp van de pijl toetsen kunt u de kaart verschuiven
  • in- en uitzoomen door op de + en - knoppen links bovenin de kaart te klikken of de + en - toets te gebruiken kunt u meer of minder detail in de kaart bekijken
  • informatie opvragen in de kaart kunnen zich elementen bevinden die meer informatie dragen, middels de i toets activeert u een cursor die met de pijltoetsen verschoven kan worden, met de enter toets voert u een opvraag actie uit. Gebruik de i of de escape toets om deze functie weer uit te schakelen en terug te keren naar navigatie modus

Het kan zijn dat een aantal van deze functies niet beschikbaar is gesteld door de auteur van de pagina of de beheerder.

Locaties in de kaart
id symbool latitude longitude beschrijving
1 marker-red 51.3648128º 6.15158078º

Begrafenis oorlogsslachtoffers

Klik hier en bekijk andere objecten op de overzichtskaart voor periode 1940-1949 .

Reactie: 1
Hallo Maikel,
De man met hoge hoed naast de Duitse officier is zeker niet Berger die een bril droeg, maar mogelijk de Limburse NSB-gouverneur Max de Marchant-d'Ansembourg.

Datum-tijd 2019-04-07 13:22:47
Naam Marcel Hogenhuis