Sjeng Sijmons

Sjeng Sijmons:

Er zullen weinig ingezetenen zijn, die zovéél van Blerick weten en er over kunnen vertellen als Sjeng Sijmons. Hij werd op 9 februari 1897 geboren ”in de Wieë”. Er was toen voor die buurt (evenals trouwens ook elders in Blerick) geen officiële naam. Hij ging op de kop af zeven jaren naar school, kreeg ’kattegiem” van kapelaan Verstappen en speelde in Blerick, zoals dat allemaal was weggelegd voor Blerickse jongetjes uit die tijd.

De jonge Sjeng werd misdienaar in 1905, samen met Michel Bouts, Funs Sorge en Twan Nefkens. Dat was in de tijd, dat Blerick alleen maar kerkgangers had, ’n enkeling uitgezonderd. Dat was ook in de tijd, dat er weinig “door te leren” viel en men kon gaan werken op ’t land, in de fabriek van Hillen, aan de ”rink-aove” enz. Sjeng werd aannemers-leerling en hij vertelt er nog heel gedetailleerd en erg secuur over: Het eerste jaar “nappes op de vim”, dus zonder vergoeding, het tweede jaar voor twee grossen in de week (18 cent), het derde jaar voor de kosten en in het vierde jaar behalve voor de kost een totaal-loon van … ƒ 45,- per jaar.

Later ging hij voor zichzelf beginnen en onder invloed van de bouwverenigingen kwam er geleidelijk aan wat meer werk voorde aannemers, al was er in 1914 al werkverschaffing t.g.v. werkeloosheid. Sjeng Sijmons was aktief lid van verscheidene verenigingen en hielp in de tweede oorlog nogal wat mensen met clandestien olie malen, hetgeen hem eens op een boete van het voor die tijd zeer hoge bedrag van ƒ 350,- kwam te staan. Zang heeft altijd zijn warme voorliefde gehad en in 1926 al werd in Heerlen op een concours door het kwartet „Con Amore” prijs gehaald. Sjeng was een van de vier zangers en nu nog vertelt hij trots „dat die van Venlo niks gemaakt hadden”. En daarmee ben je dan bij Sjeng Sijmons op de Venlo-Blerick-verhoudingen.

Onze Sjeng is een Blerickenaar in hart en nieren, dus ook wel wat gezegend met enig chauvinisme. Dat Blerick bij Venlo is gekomen vindt hij ook nu nog niks en als je hem vraagt naar de volksraadpleging van 1938 toen een meerderheid vóór samenvoeging Venlo-Blerick stemde, zegt hij zeer gedecideerd: „Die stemming ? Dat stelde niets voor, helemaal niets”. Blerick is voor Sjeng een geweldige plaats, waar het goed wonen is, al heeft hij er zijn bedenkingen tegen hoe het de laatste jaren allemaal gaat in de ontwikkelingen.

Sinds Sjeng Sijmons een punt zette achter zijn aannemers-loopbaan, is hij met groot enthousiasme verder bezig gebleven met zijn grote hobby:
De historie van Blerick en omstreken. Je kunt hem praktisch alles vragen want hij weet er het naadje van de kous van. Of het nu gaat over, dat in de Lambertuskerk boven het altaar tijdens de afbouw het plafond omlaag kwam, of dat de Meulenkoel ontstond omdat men zand nodig had voor het aanleggen van de spoorweg, of je nu naar mensen vraagt of naar feiten: Sjeng wéét het. Geen wonder ook, want enkele malen per week peddelt hij (81 jaar oud) naar het Goltziusmuseum om aldaar in het archief te „snuffelen” en op te zoeken de dingen die hem interesseren.
(Bron: Blariacum, Blerke Blariacum - Gerrit Gommans).

Datering foto 9-2-1977
Collectiehouder Frits Peeters