Zangvereniging Orpheus

Zangvereniging Orpheus:

De foto is in de zaal van het Volkhuis (Tivoli) genomen.

Orpheus werd in 1887 op initiatief van kapelaan Gitmans opgericht als mannenkoor en is de oudste culturele vereniging van Blerick. De eerste voorzitter werd notaris Clercx, terwijl de kapelaan de muzikale leiding op zich nam. Nadat de kapelaan al een jaar na de oprichting naar Venray vertrok, volgden talrijke dirigentenwisselingen. Pas vanaf eind 1902 was er wat dat betreft stabiliteit. Hoofd der school W. Roncken fungeerde tot 1935 als dirigent. Onder zijn leiding gaf Orpheus vele concerten en nam deel aan tal van festivals.

Op 15 augustus 1926 deed het koor voor het eerst mee aan een concours. Drie jaar later, op 15 augustus 1929, wist het al zo'n concours te winnen. Met 'Hymne an die Musik' van Lachner en 'Het Lied van den Arbeid' van Wierts behaalde Orpheus in Eindhoven in de tweede afdeling de eerste prijs met lof der jury.

Het koor had daarna de smaak van het 'wedstrijdzingen' te pakken, want op initiatief van Orpheus werd in 1931 de 'Bond van Midden-Limburgse Zangverenigingen' opgericht, die elk jaar twee toernooien hield. Twee jaar later zette de Blerickse zangevereniging een nieuwe stap in zijn muzikale ontwikkeling. De mannen zongen op Tweede Kerstdag in 1933 het 'Weihnachtsoratorium' van Müller samen met een inderhaast geformeerd dameskoor. Dat beviel zo goed dat in de jaren daarna geregeld gezamenlijke uitvoeringen werden gegeven. Uiteindelijk traden de dames in 1937 tot Orpheus toe en was het voortaan een gemengd koor.

Datering foto circa 1927
Collectiehouder An Boonen (Roermond)
Wijk Blerick-Centrum
Rubriek → Subrubriek Cultuur → Muziek

In de kaart zijn verschillende functies beschikbaar.

muis/vinger bediening
  • verschuiven door met de muis de kaart vast te pakken kunt u deze verschuiven
  • overzichtskaart met het + knopje rechts onderin de kaart kunt u een overzichtskaart uitvouwen
  • in- en uitzoomen door op de + en - knoppen links bovenin de kaart kunt u meer of minder detail in de kaart bekijken
  • thema's aan- of uitzetten na op het ≡ ikoon te klikken aan de rechterkant van de kaart krijgt u een overzicht van de beschikbare kaarten en thema's, u kunt hier een selectie maken.
  • informatie opvragen in de kaart kunnen zich elementen bevinden die meer informatie dragen, door erop te klikken kunt u deze opvragen
  • volledig scherm weergave met behulp van de ✈ knop kan de kaart worden gemaximaliseerd, gebruik de ✕ knop om weer terug te gaan naar pagina weergave.
toetsenbord bediening

Voor toetsenbord bediening dient u de kaart te activeren middels de tab toets (als de kaart actief is vertoont deze een focus ring).

• verschuiven met behulp van de pijl toetsen kunt u de kaart verschuiven
  • in- en uitzoomen door op de + en - knoppen links bovenin de kaart te klikken of de + en - toets te gebruiken kunt u meer of minder detail in de kaart bekijken
  • informatie opvragen in de kaart kunnen zich elementen bevinden die meer informatie dragen, middels de i toets activeert u een cursor die met de pijltoetsen verschoven kan worden, met de enter toets voert u een opvraag actie uit. Gebruik de i of de escape toets om deze functie weer uit te schakelen en terug te keren naar navigatie modus

Het kan zijn dat een aantal van deze functies niet beschikbaar is gesteld door de auteur van de pagina of de beheerder.

Locaties in de kaart
id symbool latitude longitude beschrijving
1 marker-red 51.3656564º 6.15128874º

Zangvereniging Orpheus

Klik hier en bekijk andere objecten op de overzichtskaart voor periode 1920-1929 .

Reactie: 2
Nummer 43 is Guill Bouts, meer dan 25 jaar voorzitter/president van de vereniging.

Datum-tijd 2020-08-03 12:26:48
Naam frank bouts