Datum 2018-09-27
Type Nieuws
Auteur Maikel van Vugt



00127_image002.jpg

In het kort

205 JAAR BAARLOSEWEG/NAPOLEONSBAAN in Blerick en Hout-Blerick

De Baarloseweg werd in Blerick ook werd vroeger ook wel eens de Napoleonsweg genoemd.  In de 20 ste eeuw noemde ze hem steevast de “Kaezelwaeg”. De Napoleonssbaan was gepland als onderdeel van de verbinding tussen Parijs en Hamburg.

Lezing door Drs. Guido Corten over:
TWINTIG JAAR WEGENBOUWBELEID IN HET DEPARTEMENT VAN DE NEDERMAAS

Vrijdagavond 5 oktober om 19.30 uur in aktiviteitencentrum “Zalzershaof” Hout Blerick

De Baarloseweg werd in Blerick ook werd vroeger ook wel eens de Napoleonsweg genoemd.  In de 20 ste eeuw noemde ze hem steevast de “Kaezelwaeg”. De Napoleonssbaan was gepland als onderdeel van de verbinding tussen Parijs en Hamburg
Lezing door Drs. Guido Corten over:
TWINTIG JAAR WEGENBOUWBELEID IN HET DEPARTEMENT VAN DE NEDERMAAS

Het onderwerp van deze lezing is de ontwikkeling van het wegennet in de periode 1794 – 1814 in het Département de la Meuse Inférieure. Dit Departement Nedermaas omvatte zo ongeveer de huidige Nederlandse en Belgische provincies Limburg. Het was het deel van het huidi­ge Nederland dat het eerst door Frankrijk gean­nexeerd werd. De ideeën van de Franse revolutie werden door de Franse ambtenaren in het departement in de praktijk gebracht. Dit leidde voor de bevolking tot ingrijpende veranderingen in het dagelijks leven. Maar ook verbetering van de infrastructuur was voor de Fransen een belangrijk punt van aandacht.

In 1802 beschreef de Franse wegenbouwingenieur Cavenne de toestand van de Limburgse wegen. Hij vond dat de bestaande verharde wegen in redelijke staat waren. Maar over de structuur van het wegennet was zijn oordeel negatief. Behalve tussen Tongeren en Hasselt waren er geen verharde hoofdwegen tussen de steden in de Nedermaas. Het arrondissement Roermond, dat eenderde van de oppervlakte van het departement besloeg, kende zelfs helemaal geen straatwegen. De hoofdstad Maastricht was geïsoleerd van de rest van het departement waardoor handel en economische ontwikkeling niet goed op gang konden komen. Cavenne legde de schuld hiervoor bij de talrijke soevereinen die vóór de Fransen deze gebieden bestuurden. Hun tegengestelde belangen hadden de verbetering van het wegennet onmogelijk gemaakt. Het Franse bestuur had de staatkundige verbrokkeling beëindigd en zag het nu als taak ook de infrastruc­tuur te verbeteren.

Naast economische had de Franse overheid ook militaire motieven voor de wegenbouwplannen. Het departement van de Nedermaas grensde in het noorden aan de Bataafse Republiek en in het oosten was het niet ver verwijderd van de Rijngrens met Pruisen. Maar die rivier was niet van forten voorzien en daarom was de Maas met de vestingen Blerick en Maastricht een belangrijke verdedigingslinie. Deze Maas ves­tingen dienden in oorlogstijd als uitvalsbasis voor Franse legers.

De belangrijkste te bouwen wegen waren de nieuwe west - oost verbinding
Sint-Truiden - Tongeren - Maastricht - Gulpen - Aken en de zuid - noord
verbinding Maastricht - Venlo via Maaseik: de Napoleonsbaan. Zo wist de Franse overheid een blijvend stempel op het Limburgse wegennet te drukken.

Vrijdagavond 5 oktober om 19.30 uur in aktiviteitencentrum “Zalzershaof” Hout Blerick

Opmerking:
R U T​ B E
 
  • blog/2018/2018-09-27_m00127.txt
  • Laatst gewijzigd: 2022/09/08 18:19
  • (Externe bewerking)
  •  |  Gerealiseerd met Haima logo