Datum 2017-11-02
Auteur Jan Titulaer

00046_0aank2klein.jpg

In het kort

Op woensdag 29 november nodigt Heemkundekring Blariacum vanaf 19:30 uur uit voor een lezing over Maasschippers in Zalzershaof, Zalzerskampweg in Hout-Blerick. Deze avond is niet alleen voor leden toegankelijk, maar alle belangstellenden zijn van harte welkom. Een van onze leden, Jan Titulaer, zal jullie in het Bliëricks uitvoerig bijpraten over het wel en wee van de Limburgse Maasschippers in de 16e – 19e eeuw.

Bij het zoeken over dit onderwerp merken we snel dat er slechts heel summier is gepubliceerd over de Maasschippers. Het lijkt wel een vergeten groep, vooral in onze regio herinneren weinig zichtbare en tastbare sporen aan dit eeuwen oude ambacht. Toch was de Maas tot voor 100 jaar de enige snelweg door ons Limburg. Zeker niet ontbloot van gevaren verzorgden de maasschippers de logistiek, maar brachten ook welvaart langs de beide Maasoevers. Vooral steden als Maastricht, Roermond en Venlo danken hun groei en ontwikkeling aan de Maashandel. Maar ook kleinere plaatsen als Eijsden, Urmond en Blerick speelden een actieve rol. Helaas bracht de Maas niet slechts welvaart, ook de niets ontziende veroveraars verplaatsten zich langs en over de Maas en lieten hun sporen van vernieling achter.
De rode draad door de lezing vormen de maasschippers, huurvaarders en lijndrijvers. Zo’n 500 families zijn intussen getraceerd en gevolgd. Hoe waren zij georganiseerd, hoe zagen hun schepen eruit, wat vervoerden ze? Het gaat dus niet alleen over Blerick, maar over de maasscheepvaart in Limburg van zo’n 200 tot 400 jaar geleden. Nieuwgierig? Je bent van harte welkom.

E V P Y G

• blog/2017/2017-11-02_m00046.txt