Datum 2017-12-10

Piet Bollen
1988

Prijs: € 10,–
Bestellen: Graag even contact via het mailformulier

HERINNERINGEN AAN DE EVACUATIETIJD
3 DECEMBER 1944 TOT 1 MAART 1945

Piet Bollen
1988

Drie maanden bleef  Blerick na de bevrijding op 3  december 1944 in de frontlinie liggen. De bevolking was volledig geëvacueerd en het dorp werd bewaakt door kleine groepjes geallieerde soldaten en enkele tientallen leden van de vrijwillige brandweer, de ordedienst en het Rode Kruis.
In 1988 stelde Piet Bollen zijn herinneringen te boek in eenblocnote, die onlangs weer opdook.
Van het lege Blerick met zijn kapotgeschoten huizen, het overleven in de kelders van het klooster, de inslaande granaten, plunderende soldaten en wandluizen. Het verhaal van een gewone man onder ongewone omstandigheden.

Piet Bollen 6 december 1943
Piet Bollen was in zijn jonge jaren vrijwilliger bij de Blerickse brandweer. Hij leerde het blussen van branden voor en tijdens de oorlogsjaren. Toen op 3 december 1944 Blerick werd bevrijd, werden de bewoners geëvacueerd. Het was te gevaarlijk om in de frontlinie te blijven  nu de geallieerden artillerievuur richtten op Venlo, waar de Duitsers nog de baas speelden. De Vrijwillige Brandweerlieden hadden de opdracht in Blerick  een oogje in het zeil te houden en om de geallieerde soldaten te helpen.
Het duurde 44 jaar voordat Piet Bollen in 1988, inmiddels gepensioneerd electricien,  zijn indrukken van de gebeurtenissen van toen opschreef in een blocnote. Het is onopgesmukt verhaal van drie maanden de wacht houden in een leeg, hol en verlaten Blerick van kapotgeschoten huizen. Een verhaal van anekdotes over overleven, wandluizen, de fiets van Lei de Bie, de jacht op een dolend varken en avontuurlijke tochten met het Opeltje van de legendarische dokter Sjuul Vallen. Met als hoogtepunt de geboorte van een baby in de kelders die de brandweerlieden tot woon- en schuilplaats dienden. Het leven gaat verder.
Het boekje werd afgelopen zondag 3 december gepresenteerd door Ger Tielen, een neef van Piet Bollen, die de eindredactie  verzorgde. Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan Roba Boogaarts – Vallen ,dochter van dokter Vallen, thans woonachtig in Tilburg ,in het bijzijn van de familie Tielen. De naam Roba  verwijst naar Rode Kruis, Ordedienst, Brandweer en Antoniusklooster.

Het boekje is uitgeven in pocketformaat en het telt 42 pagina’s en is in een beperkte oplage uitgegeven. Het is te bestellen/reserveren bij de Heemkundekring  “Blariacum” door overschrijving van 10 Eur. aan … onder vermelding van “herinneringen Piet Bollen”.

W K G A E

• blog/2017/2017-12-10_m00113.txt